06 Mei 2011

::HaTi DiSaPa NaSiHaT iMaN::

Assalamualaikum...SaLam Ukhuwwah dan salam kasih sayang.Alhamdulillah,hari ini masih diberi kesempatan bersyukur dan mengingati-Nya. Allah masih meminjamkan hati yang hidup dengan nikmat Iman dan Islam yang tersangat besar.Kita tidak pernah mengjangkakan apa yang akan kita lalui selepas ini.Hatta seminit nanti,apa yg akan terjadi tetap hanya dalam pengetahuan-Nya.Alhamdulillah,ana merasakan hari ini yang lebih baik dari hari-hari yang lalu.Moga nilaiannya juga begitu disisi Yang Maha Penyayang,insyaAllah.
Menghabiskan banyak masa dirumah memandangkan tuntutan tugas yang kurang mengizinkan ana mengintai talian ukhuwwah yang lama dibiar kaku. menyelak kritikan yang sampai lewat email yang dikirimkan.Merasakan ana merapu sendirian disini, namun rupanya ada juga 'silent readers'.Alhamdulillah, tidak mengharapkan apa-apa..andai ada faedah ianya untuk kita bersama.kiranya apa yang terlakar tiada makna,abaikan saja.Namun jika ada yang menyentuh sensitiviti sesiapa mohon diingatkan,kerna kadang-kadang cermin yang kita pakai 'powernya' tak sama.
Jaringan ukhuwwah yang bertaut menyingkap pelbagai skop perbincangan. Soal program,Soal motivasi,Business, dan soal hati yang akhir-akhir sering galau.Alhamdulillah,masih punya mereka yang bersama diri ini dalam pelbagai keadaan.Terima kasih bukan balasan sewajarnya,namun doaku agar kalian sentiasa dalam lindungan rahmat-Nya.
Keberkatan malam jumaat menemukan ana dengan lingkungan insan yang ana tidak terfikir akan menemuinya disini.Lama tidak berkumpul dalam halaqah cinta, malam ini Allah mengizinkan ana untuk merasai kembali keterujaan tersebut.Alhamdulillah!Roh Mujahid dan Mujahidah itu ada dimana-mana juga dalam diri kita.Tinggal kita mahu menghidupkan ia atau membiarkan ia lesu dan mati.Allahuakbar!terngiang-ngiang susunan kata penuh hikmah melantunkan wasiat iman untuk saudara seakidah.Indahnya sapaan nasihat iman itu.Tertunduk mengamati setiap butir bicara, serta melantun syukur kerana masih dipertemukan dengan mujahidah sebegitu.Alhamdulillah.
Pengisian yang singkat amat terkesan dihati.Andai yang terzahir lahir dari jiwa yang dekat dengan Sang Pencipta maka ianya terus melekat dijiwa yang mendengar.Bukan hanya melekat di cuping telinga dan bisa terbang dihembus angin noda dan maksiat.Sungguh ana rindu suasana Tarbiyyah di Bumi Universiti Malaya.terasa hati digembur setiap masa.Saat ini perlu mujahadah biar bajanya yang ditabur terus menumbuhkan dahan dan ranting yang subur dengan cinta pada-Nya.insyaAllah.
Sesungguhnya perjuangan itu akan terus hidup. Biarpun kita cuba mematikan dengan menyembunyikan diri, akan ada insan-insan lain yang subur jiwanya dengan kecintaan kepada Allah dan Islam akan meneruskan Legasi itu.Perjuangan tidak akan padam dengan pengunduran mana-mana individu, kerana kita bukan pemula atau penamat sebuah perjuangan, kita cuba mata rantai yang meneruskan perjuangan ini.andai kita memutuskan, ianya pasti bercantum kembali selagi Islam terus hidup dalam jiwa Mukmin.Islam tidak pernah rugi andai kita memilih untuk lari dari landasan perjuangannya, namun kitalah yang teramat rugi, bilamana di hari 'itu' tiada jaminan yang akan menyelamatkan kita dari balasan-Nya.
Muhasabah diri, terkadang kita terbuai dengan keasyikan dunia.Jalan Bahagia itu sempit dan penuh duri, tapi Jalan Derita penuh keasyikan dan keseronokan. Soalnya,Bahagia dan Derita bukan ukurannya di dunia, tapi diakhirat kelak.Betapa mujahadah itu penting dalam usaha untuk istiqamah melalui jalan yang sempit.
Ana insan biasa, terkadang sedap menulis tapi masih mengulit noda.KErna ana cuba untuk menjadi sebaiknya, bukan sempurna..maafkan andai ada yang tersinggung.Ana mengingatkan diri yang sering tersasar.Namun,andai memberi manfaat kepada sesiapa, itu ilham dari-Nya, kerana hakikatnya ana sendiri masih dalam proses membaiki diri sendiri. Sekali disapa nasihat iman,memuncak graf keimanan.Esok belum tau, kerana itu iman kita ada turun naiknya, bukan statik seperti iman para Malaikat atau memuncak seperti iman para Rasul dan Nabi.Selagi masih bernafas, peluang untuk kembali ke landasan sentiasa ada.insyaAllah, Allah tak pernah JAUH.
wallahua'lam..

**Credit to my student-event last night make me u-turn back.post-mortem myself again n again...jazakumullah.even all of u didn't know,i'm always pray for u..;-)

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-