01 Mei 2011

::DeCiSioN MaKiNG::


Assalamualaikum. Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang.Salam keceriaan di hening pagi.2.00 pagi,walaupun sudah berada di kampung halaman, mata ana masih terbuntang.terkulat2 mengadap laptop sambil cuci baju. Tak tau nak buat apa, nak tidur memang tak mengantuk, hampir sebulan terbiasa berjaga di waktu malam, dah tak tau bila waktu tidur. Yang pasti, siang selamat la..Jangan dicari dimana keberadaanku.hehehee...
Apa kaitan tajuk posting ngn bebelan ana nie yer..hurmmmm...Alkisahnya..
kejadian sehari dua nie buat ana sedar yang ana bukan seorang pembuat keputusan yang baik. I'm not a good decision making!
Dua hari lepas,berjalan dengan baik proses menghantar borang permohonan untuk sambung Master. Dalam kekeliruan, kekusutan, ana mengikut rentak hati. Alhamdulillah,hari terakhir ana penyerahan borang Master, ana di UKM. itupun bukan ana yang hantar, dek kerana urusan belum selesai sepenuhnya, mengejar waktu hingga tak sedar office ada waktu rehat. Alhamdulillah, dipertemukan dengan seorang yang baik hati, sanggup nak hantarkan borang permohonan ana dan teman. Bukan tidak boleh tunggu, tapi perjalanan harus diteruskan ke Bumi UPM pula. ada urusan perlu diselesaikan oleh adik manis, juniorku. usai urusan di UPM,meredah jalan menuju ke UM.Alhamdulillah, Allah mudahkan perjalanan dan urusan kami hari itu. Sekarang, hanya tunggu natijahnya dalam 2-3 bulan lagi. Ana mengambil masa yang agak lama untuk membuat keputusan. Moga keputusan yang ana ambil ini hasil petunjuk dari-Nya juga..insyaAllah.
waktu ini, melewati 12 jam ana berada di kampung halaman yang keputusan ini juga menimbulkan kekeliruan dan kekusutan. Kerja on-call buat ana cuak dan tak sedap hati meneruskan perjalanan pulang ke kampung. walau sudah nekad hasil perbincangan dengan rakan sekerja,hakikatnya berat hati. Kalau tak mengingatkan ayahbonda tercinta, ku tahan lagi keinginan ini.
Sebelum bergerak balik ke kampung sudah ada 'hint' akan ada kesulitan berlaku. Cuba sedaya mungkin untuk selesaikan sebaiknya. Alhamdulillah,Allah berikan kemudahan. Terusik hati dengan gurauan rakan sekerja.."aman ke cuti?"..huh!TIDAK!
Allah Maha Kuasa, sampai saja dibumi Kedah baru tersedar ada 'urgent case' yang belum selesai. Cuba diselaikan, tapi kepenatan buat ana lupa ada masalah tertangguh. Allahuakbar!debar hati hanya Allah yang tahu.Memohon sepenuh hati agar Allah lorongkan jalan yang terbaik tanpa menyusahkan sesiapa. Alhamdulillah, ada yang sudi membantu. Memang ana menganggu students pagi tadi dengan gangguan yang sebenar2 ganggu.huhuhu..maafkan saya...
Sekali lagi sujud syukurku saat semuanya selesai. Hampir sejam bertungkus lumus dari jauh. Masa tue memang jantungku berdebar lebih kencang la...seperti gendera mau pulang.hehehehe..Dan sekali terfikir, bijak ke keputusan yang ana buat nie. Bila menyusahkan orang lain, yang tidak seharusnya disusahkan, serba salah pulak jadinya. Lain la kalau yang disusahkan memang individu yang sepatutnya..;-)
Secebis peristiwa yang buat ana audit diri. Apakah ana pembuat keputusan yang baik. Dalam masa ini, masih banyak perkara yang ana perlu putuskan. tapi ana masih begini..Let it be Natural..konon! pastue gelabah sendiri...huhuhu..
Saat ini ana terfikir, patut la Dato' Dr Hj Fadzilah Kamsah pesan suruh istikharah tiap2 malam. sebab istikharah itu bukan hanya untuk urusan tertentu, tetapi melingkupi semua pilihan hidup. Kerana dalam hidup ini kita senantiasa berdepan dengan pilihan. Kebijaksanaan akan teruji tatkala situasi itu dihadapi. Pentingnya punya hati yang bersih yang terisi dengan Hidayah agar setiap keputusan yang diambil adalah ilham dari-Nya terbaik untuk kita juga agama kita.
Maybe i'm not a Good Decision Making, but i'll try to make a good decision as well..
-Learn from everybody and everything- -Life Long Learning-
wassalam

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-