30 Mac 2009

T.A.G...JaWaPaN uNTuK SoaLaN MY BeLoVeD SiS...

Salam'alaik.Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang..
posting kali ini untuk menjawab tag yang diberi oleh adik kesayanganku..
maaf atas kelemahan lantaran ilmu yang dangkal..
moga idea dan buah fikiran ini bukan hanya untuk menjawab soalan, namun jauh lebih penting ianya akan menjadi peringatan buat ana, menjawab bukan hanya untuk suka-suka...

1. Apakah pendapat anda tentang isu boikot yang menjadi isu hangat perbincangan ketika ini. Adakah ia patut, perlu, buang masa, wajib atau..?

Pada pendapat saya, kita memang wajib menyahut seruan untuk memboikot produk2 israel laknatullah. bukan sahaja kita dapat meningkatkan ekonomi umat Islam(dengan menggunakan barangan buatan Malaysia dan Bumiputera Muslim),bahkan usaha kecil ini setidaknya mampu menyekat kezaliman atas saudara kita. kita tak mampu nak angkat senjata,pergi ke bumi Palestin..apalah sangat kalau kita memboikot.insyaAllah,takkan mati kelaparan...


2. Jika umat Islam ingin bersatu dan kuat, apakah tindakan atau langkah yang pertama dan paling utama sekali yang anda rasakan perlu dilakukan?

first of all,ana yakin dan percaya, perlu wujud persefahaman dan sense of belonging antara semua umat Islam.Walaupun umat Islam hari ini ramai, tapi bagaikan tiada nilainya dimata dunia. sikap peduli perlu wujud dalam diri umat Islam. dan serasanya paling penting,pemimpin yang punya kuasa patut mulakan...wallahua'lam...

3. Jika anda adalah pemimpin, apakah yang anda akan lakukan untuk membantu rakyat-rakyat Palestin ketika mereka semua menghadapi serangan daripada pihak Israel? Berikan 3 isi utama pelan tindakan anda itu.
Seperti kata Cik Insyirah,jika ana tulang belakang kepada seorang pemimpin, ana akan cuba sedaya upaya...
1)Menghantar seramai mungkin sukarelawan baik dari sudut ketenteraan, perubatan, dan juga mungkin 'kaunselor' yang boleh menyumbangkan sesuatu yang amat2 diperlukan oleh umat Islam di Palestin.
2)mengeluarkan sejumlah dana dari negara yang kaya raya ini untuk diberikan kepada bumi Palestin, mungkin untuk membangunkan kembali apa yang telah musnah...atau mungkin boleh digunakan untuk membeli persenjataan untuk persediaan kerana Israel satu bangsa yang tak boleh dipercaya....membiaya belia2 untuk belajar sistem dan juga kaedah persenjataan dalam usaha merekrut seramai mungkin mujahidin yang akan berdepan dengan Israel.
3)Mencipta satu sistem canggih yang membolehkan negara yang ana menjadi tulang belakang kepada pemimpinnya itu supaya apabila berlaku lagi kekejaman ke atas Palestin, kami mampu berbuat sesuatu yang boleh melenyapkan terus Israel....mungkin kelengkapan teknologi yang membolehkan serangan dilakukan dalam jarak yang jauh.


4. Anda dikehendekai mengetag sesiapa saja yang anda suka dan boleh menambah bilangan soalan tetapi tidak boleh mengurangkan dan mengubah soalan sedia ada dan soalan yang ditambah itu mestilah berbentuk ilmiyah sahaja. Selamat menjawab ya..=)
ana ingin mengetag semua sahabat-sahabat ana, namun ana tidak listkan...buat sahabat2 yang mempunyai sense untuk berkongsi pendapat terhadap isu ini...dipersilakan..mungkin ianya lebih baik daripada apa yang ana cadangkan..
wallahua'lam...

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-