15 Januari 2011

apa yang berlaku?

Assalamualaikum..
salam ukhuwwah fillah...salam keceriaan utk teman-teman yang menikmati masa kita dengan senyuman manis.
tak kira apa yang berlaku..suratan yang tersedia..kita harus melaluinya sepositif yang mungkin. Melewati hampir setengah bulan di tahun apa, keadaan masih sama. Status masih sama..perasaan masih sama, cuma jiwa dan minda makin keliru,dingin dan membeku.kenapa...ana juga ingin tahu apa sebabnya..
kadang-kadang ana menyoal diri, apakah benar ana telah kuat... kebelakangan ini, ana amat kerap menangis, cepat benar tersentuh, takder hal besar,airmata boleh deras saja turun membasahi pipi...
ya Allah, kalaulah airmata itu simbol kelemahan, aku belum kuat rupanya...
ana ingin menjadi hamba yang bersykur dengan menghargai setiap detik yang berlalu dalam hidup dengan sepositif mungkin.tapi kadang-kadang susah menyamakan gerak bibir dengan alunan hati..ritmanya tak senada..hasilnya jadi sumbang kalau didengari..
Andai bahagai itu ukurannya ialah kedamaian yang tak pernah berkocak, ternyata ana belum bahagia...andai kegembiraan itu nilainya pada senyuman yang tak pernah sumbing, ertinya ana belum benar-benar gembira...
Namun, apa dalam hidup cuma ada damai, gembira dan bahagia...??
atau kita seharusnya memiliki lebih dari rasa itu..ana teringat ungkapan, kita hanya akan bahagia bila kita membahagiakan orang lain..
konklusinya, ana bukan tidak bahagia..mengakui diri tidak bahagia seolah tidak mensyukuri apa yang dikurnia...hidup ini perlu dibandingkan dengan orang lain yang lebih susah bukannya harus membandingkan dengan mereka yang kelihatan punya segala.
kerna itu hanya akan lebih menjeruk rasa. Nilai iman pasti diuji..itu janji-Nya..
Jadi persiapan kita apa..bagaimana...tepuk dada,tanya iman..
Maaf kepada yang membaca...
entry ini tidak bererti apa-apa..
cuma berkongsi rasa dengan sesiapa saja yang merasa diri lemah...
sesungguhnya ada insan lain yang lebih lemah...sekurang-kurangnya kita masih mampu membuka laptop,menulis dan membaca..
Jangan tidak tahu bahawa masih ada insan yang tidak tahu pon apa itu laptop...
cukup sekadar itu..maaf..

1 ulasan:

azeyra berkata...

Assalamualaikum kak syifa....singgah jap tgk blog akak....sy suka dgn entri2 kak syifa dlm blog ni....=)...ayat2 yg puitis plus dgn entri yg menarik....baca entri kak yg ni, sy rase situasi kte berdua sangat2 sama...saye paham ape yg kak lalui skg sbb sy pun masih di takuk yg sama, xde perubahan apa2 even dah nak masuk bln februari dah ni...btul akak ckp if kita compare diri kte dgn org lain yg dah berjaya, kite akan rase mcm2 kan...ape pun myb ade hikmah di sebalik semua ni...hope for the best...=)

**p/s : azeyra

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-