20 Julai 2010

.:.PeSaN B0NDa...SuaRa HaTi YaNG TeRSuRaT.:.

Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang..Salam Kerinduan menanti Hadirnya Ramadhan yang dirindui..Rejab dan Sya'ban tahun ini terasa begitu pantas berlalu, hingga bila tersedar Rejab sudah dihujung waktu menanti tibanya Sya'ban dan nanti Ramadhan pula menjelma. Moga Allah melanjutkan usia hingga mampu untuk ana dan semua insan dapat menikmati keindahan Ramadhan pada tahun nie..
Bakal menyibukkan diri sehinggalah Ramadhan akan datang, moga masih tersisa waktu untuk terus berusaha membaiki diri.InsyaAllah..
Bicara ana kali ini agak menyentuh hati sendiri. ingin ana kongsikan saat indah yang menarik airmata untuk mengalir laju. Semalam, bas ana ke Kuala Lumpur jam 10 malam. Mengisi waktu yang ada dengan solat jamaah bersama ayah dan bonda. Usai solat dan doa, Bonda menarik tangan ana dan mengadap wajah heningnya...ana sayu, tak sanggup menatap lama wajah itu. Ana akan berjauhan lagi dalam jarak waktu yang agak lama. menunaikan tuntutan tugas yang telah ditaklifkan.
Pesan bonda panjang..ana jadi takut! Tapi ana positifkan minda..Bonda luahkan segala yang tersirat dalam segala hal. Dalam hal pendidikan, kehidupan, dan masa depan. Kata Bonda andai bekerja jangan terlalu fokus kepada material semata-mata. itu pesan bonda saban waktu. dan semalam bonda tekankan lagi...ana tak mampu menyebutkan langsung pesanan bonda namun semampu mungkin akan ana sematkan dan cuba penuhi.
Sebelum bonda tamatkan sesi itu...kata akhir bonda amat menyentuh hati. kata bonda"Amanah ayah dan Bonda takkan selesai selagi kamu belum berkahwin. Jadi pilihlah orang yang betul-betul boleh menjaga kamu dengan baik..kalau yang ada masih tidak berpuas hati, boleh saja cari sendiri.Perempuan pon boleh cari jugak.."ana tergelak dalam tangisan. sambung bonda lagi..."Cari pasangan baik macam ayah, walaupun ayah ,macam garang dan tegas tapi bonda tak pernah rasa semua tue. ayah penuhi semua kemahuan dan keinginan bonda dan anak-anak seboleh mungkin. ayah tak mahu seboleh mungkin mengecewakan bonda mahupun anak-anak.." kata-kata itu ana sambut dengan tangisan yang panjang. ana akui hakikat itu. ana tidak pernah kurang hingga ana rasa rendah diri. Dua insan mulia ini sedaya mungkin menyediakan apa yang diingini dengan baik..
Pesan bonda buat ana fikir kembali..soal kahwin bukanlah isu yang baru muncul. tapi sudah menjadi siulan, soalan wajib saat bertandang kerumah sanak saudara dan juga teman-teman. namun ana tidak endahkan sangat, tapi bila bonda berpesan begitu ana merasakan bahawa ana makin berumur. kebelakangan nie bonda agak kerap bertanya soalan yang sama. Ah!hati nakal berbisik cepat benar bonda mau melepaskan ana, tapi ana optimis, bonda sayang amat, dia mau ana punya hidup yang lebih terjamin..tapi, apa juga kata bonda, ana sudah awal-awal mohon maaf, perjalanan ana masih terlalu jauh. bukan mementingkan diri, namun impian ana untuk ayah bonda belum selesai..kalau itu yang terkeluar dari mulut ini, tegas bonda akan menegaskan bahawa perkahwinan tak akan menghalang impian ana. Payah sungguh!
habis saja bicara bonda, ana langsung peluk cium bonda dan apa yang mampu ana katakan..ana sayang bonda..just that!i can't talk a lot wif tears is didn't stop!
Ana janji dengan diri sendiri, kerangka hidup untuk 3 tahun ini akan ana teruskan. Namun, andai dalam jangka waktu itu Allah mengizinkan ana untuk melalui transisi hidup yang berbeza, ana redha..insyaAllah..
Apa pun, ana hanya mampu mendoakan agar usia ayah dan bonda dilanjutkan moga ana punya kesempatan untuk merealisasikan impian ana. moga Allah mengizikan apa yang terbaik untuk dua insan mulia yang telah mengenalkan ana dengan dunia dan akhirat ini,insyaAllah..

Catatan anak yang tidak lagi cengeng..
;-) ^-^

4 ulasan:

Insyirah berkata...

Assalamu'alaikum kak, ada di KL ye... Hope dapat pergi konvo akak nanti, insya Allah. Doakan yer, moga dapat ketemu :)

akak comey berkata...

waalaikumsalam ira..
yup!di kL for a month..kena handle program student inbound..
insyaAllah..akak berdoa dan berharap sngat...mudah2an..ameenn..

الوردة الشوكية berkata...

Insya Allah kak.
Moga dipertemukan, apa-apa contact hp yer :) Ira weekend selalu ke Sungai Buloh.

Tanpa Nama berkata...

Mardziyah,

Tahniah di atas convocation pada Ogos yang lalu. Kakak doakan agar Mardziyah peroleh kejayaan dan kebahagiaan di dunia & di akhirat. Jadilah anak & adik yang taat pada keluarga. Bahagiakanlah mereka! Terharu membaca artikel 'pesan bonda'..

~Dekat tapi Jauh~

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-