11 Januari 2010

TEMPAT BARU, SUASANA BARU, KAWAN BARU, SERBA BARU (“,)

Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang. Alhamdulillah kita masih diberi kenikmatan Iman dan Islam untuk meneruskan kehidupan yang sementara ini. Di awal tahun baru ini, pastinya ramai yang mencipta azam baru dan dalam masa yang sama berusaha keras untuk mencapainya. Apalah makna mencoret azam andai hakikatnya ia hanyalah di atas sekeping kertas. Alhamdulillah, azam tahun lalu Berjaya dicapai walaupun tak semua, yang berbaki akan terus dilakukan pada tahun ini.
Di tahun baru, ana menempuh kehidupan yang baru. Dalam suasana baru yang selama ini hanya menjelma dalam bayangan. Realitinya ternyata amat berbeza. Mungkin minggu pertama ini terlalu awal untuk ana merumuskan keadaan sebenar disini. Kemasukan pelajar baru akan bermula ahad ini(10.01.10), seminggu selepasnya pelajar senior pula akan mendaftar. Pendek kata, minggu ini keadaan disini masih lengang, dan kami bebas bergerak tanpa segan. Mata yang memandang hanyalah beberapa pasang. Tapi makin hari dirasakan suasana meriah dengan kedatangan beberapa pelajar yang terlibat untuk minggu suai kenal nanti.
Untuk minggu pertama tiada rakaman sesi yang dapat dilakukan memandangkan tiada pelajar disni. Jadi ana hanya melakukan beberapa aktiviti untuk melancarkan perjalanan program yang telah dirancang. Alhamdulillah pengalaman sedikit sebanyak yang telah ana kutip di bumi UM dulu banyak membantu disini. Memandangkan kaunselor yang bertugas disini, sebaya dengan kami(oh tidak!), maka lebih mudah untuk merancang aktiviti dan program. Muda-muda nie kuat semangat nak buat itu dan ini. Untuk program pertama pada minggu depan, Alhamdulillah semua persiapan 90% telah siap. Al-maklum la, bila tak der kerja nie…laju je buat keja2 yang melibatkan penyediaan material. Jadi, dengan cepatnya semuanya lengkap tersedia.tunggu hari program jer la.huhuhu..alkisahnya…
Dalam kehidupan baru ini, ana gembira kerana aktiviti harian banyak membantu mendisiplinkan diri. Sedikit sebanyak kehidupan orang bekerjaya tue dah sedikit sebanyak terasa. Masa terasa sangat pendek. Siang sibuk menghabiskan kerja, malam balik ke rumah mata dah layu, hurmmmm…. Kalau dulu selagi belum jarum jam lepas pukul 12, selagi tue mata tak boleh nak pejam, tapi sekarang dah pukul 10malam, mata tak boleh nak angkat dah. Rindu pulak zaman kampus yang banyak dengan masa. Boleh buat itu ini sampai penat. Tapi sekarang aktivitinya sikit, tapi penatnya berganda. Adat orang bekerjaya begitukah?
Entah apa yang ana tulis, ana sendiri dah tak faham. Teringin mencoret sesuatu bila tak dak kerja nak dibuat nie. Tapi terlalu awal untuk menulis tentang pengalaman di sini. Agak berdebar untuk berhadapan dengan pelajar yang akan mendaftar masuk. Harapnya, diaorang dapat la tolong untuk habiskan praktikal nie dengan jayanya. Minggu depan jugak akan bermula program dengan pelajar baru dan juga program untuk staf. Terlalu awal rasanya, tapi bukan ada banyak masa untuk bersedia kerana masa disini hanya hampir 4 bulan sahaja, nak dikejarkan 500 jam kredit bukan satu perkara yang mudah. Moga-moga Allah menganugerahkan kekuatan akal dan fizikal untuk meneruskan praktikal ini hingga ke akhirnya.ameen.

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-