18 Januari 2010

.:eKSPeDiSi MeNaWaN GuNuNG DaTuK:.

Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang. salam ceria dan bahagia untuk semua sahabat-sahabat di alam maya. Alhamdulillah, Allah masih memberi ruang waktu untuk memperbaiki diri, memperelok hubungan dengan-Nya, juga memperindahkan hubungan sesama manusia.
Ingin berkongsi cerita, pengalaman yang cukup memberi makna yang besar dalam usia mencecah JUbli Perak nie.huhuhu...sebenarnya mukaddimah sudah ditaip dua hari lepas, namun memandangkan kesibukan yang tak pernah difikirkan, tak dapat nak habiskan penulisan. maaf kepada sahabat2 yang mem'buzz' tapi tak dibalas. ana tak berada di depan laptop walaupun online..huhuhu
Minggu lepas, ana berkesempatan untuk sama-sama mendaki Gunung Datuk, bawah anjuran PERMADAH. alahamdulillah, dalam kesuntukan waktu mengejar masa selepas habis waktu kerja untuk menaiki bas ke kL. mujurlah ada adik-adik yang prihatin, dapat la jugak sampai ke Rembau,Negeri Sembilan. kebiasaannya, belum pukul 9.30, mata dah tak bley nak buka, tapi bila banyak cerita yang nak dikongsi nie, hilang rasa mengantuk.sampai ke tempat perkhemahan kira-kira hampir jam 12malam rasanya. sembang-sembang kejap dengan adik-adik then terus solat dan tidur. simpan tenaga untuk esok..
bangun pagi dengan semangat berkobar-kobar nak mendaki gunung.hehehe..sempat tolong apa yang patut sikit2, perjalanan mendaki dimulakan selepas taklimat daripada PALAPES. bila dah start naik, awalnya ok lagi, tapi tak sampai suku perjalanan, ana dah termengah-mengah. perjalanan yang sangat mencabar. penadakian yang mengambil masa hampir 2 jam berakhir bila kami selamat sampai ke puncak. lama berehat sebelum mendaki ke puncak yang lebih tinggi. sebenarnya, hampir berputus asa melihat kedudukan yang agak curam dan tinggi, namun beranikan diri untuk panjat dan akhirnya selamat sampai walaupun pada masa tue rasa nak menangis ajer. tengok orang lain naik lebih tinggi, ana tak mampu lagi, bukan apa takut nanti akn menyusahkan orang lain.huhuhu..
perjalanan turun yang sangat mencabar ana rasa. hinggakan ana menjadi orang paling belakang sampai. sebenarnya ana mempunyai kecederaan di bahagian kaki dan ana tak digalakkan untuk beraktiviti lasak, namun minat mengatasi semua tue. hinggakan tapak kasut lekang, dan ana tinggalkan tapak kasut tersebut. buat kenangan, perjalanan yang masih panjang buat ana lebih bergerak perlahan, bimbang kalau rushing nnt ana akan susahkan orang.
dalam keterbatasan kaki melangkah, ana bersyukur dapat jugak ilmu baru. macam-macam ilmu baru yang ana dapat. syukur sangat...dalam menikmati keindahan alam, terselit ilmu-Nya untuk kita teladani.
huraian daripada Faisal tentang 'ibrah alam amat menarik minat ana. penjelasan yang bersifat logikal. terlalu banyak pengajaran yang ana timba daripada program kali ini.
bersyukur sangat kepada-Nya kerana mengizinkan ana merealisasikan impian ana. dengan cara itu, ana dapat menilai kembali di mana kekuatan dan kelemahan ana.moga akan ada lagi peluang untuk ana muhasabah diri.insyaAllah.
untuk adik-adik PERMADAH..thank's for everything. maaf tak dapat banyak membantu..

sekian.

2 ulasan:

aqih berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
aqih berkata...

leh bantu km msk kat xpdg tu pon kira dah bantuan y terbesar tu..tq9x..

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-