11 Januari 2010

DI HUJUNG TAHUN 2009, DI AWAL TAHUN 2010

Agak lama menyepi rasanya, dek hambatan tugas social dan peribadi menyebabkan urusan di blog terhenti seketika. Alhamdulillah ana selamat sampai ke Politeknik Sultan Idris Shah, Sabak Bernam dan memulakan latihan professional bersama sahabat ana, Faraha. Agak cuak untuk memulakan LP kerana surat kebenaran daripada Politeknik tidak sampai ke tangan kami sehinggalah kami menjejakkan kaki ke bumi politeknik Sabak Bernam ini. Alhamdulillah, atas budi bicara pengarah, kami dapat meneruskan LP disini. Bimbang jugak kalau dipersoalkan dan ditolak untuk menjalani LP, mana la tempat nak dituju dalam masa yang terbatas. Ana tidak berhasrat untuk menulis tentang kehidupann baru ana disini, masih banyak masa lagi untuk berkongsi tentang cerita-cerita disini.
Ana ingin berkongsi perjalanan tahun baru ana yang amat menggembirakan. Teruja sekali. Ana bertolak dari Kuala Nerang jam 10 malam 31 Disember 2009 dan tiba di hentian Duta jam 4.30 pagi 1 Januari 2010. Huh! Perjalanan yang panjang..hehehe… Jam 11 pagi ana bersama bonda dan family abang ana yang keempat bertolak untuk ke Cameron Hinglands. Asalnya abang ana yang kedua dan juga ayah akan bersama kami, namun oleh kerana ada hal yang tidak dapat dielakkan, hanya kami sahaja bersama sepupu meneruskan rancangan ke Tanah Tinggi. Sampai ke Eqoitural Hotel hampir jam 4 petang. Bertolak agak lewat dari ipoh kerana menunggu abang solat Jumaat. Kebetulan sepupu ana bekerja di EQ, dengan itu abang ana dan sepupu lagi satu nie ‘book’ bilik kat sana. Agak best jugak la ‘view’ kat sana, memandangkan hotel nie terletak ditempat yang agak tinggi, jadi tempatnya sangat sejuk dan berkabus. Subhanallah!
Lepas berkemas dan solat, kami turun ke Brinchang untuk ke rumah sepupu ana yang lagi sorang yang memang tinggal disana(berapa banyak sepupu la)…lama jugak disana, sempat berborak, makan-makan, dan solat maghrib. Lepas tue, p pulak rumah sepupu lagi satu. Lebih kurang program ziarah la.. al-maklum la, ramai sedara kat Cameron nie, kalu tak pergi kang, ada yang kecik atie plak. Itu belom lagi adik kesayangan ana ada disana. Klau tak kena la pergi jugak kat rumah adik ana tue. Da habis ziarah rumah ke rumah, kami berjalan di sepanjang pasar malam disana. Kalau siapa yang pernah pergi mesti dapat gambarkan betapa meriahnya suasana pasar malam di Brinchang. Kebetulan masa tue ada fun fair, so kakak dan sepupu ana sempat naik permainan yang ada kat situ. Ana di’offer’ untuk naik, tapi cepat ana menolak, GAYATTTT!!! Takot pening ja nanti. Sambil tunggu diaorang habis naik, pusing-pusing ja la kat situ, tengok apa yang menarik. Hampir kol 10, kami bergegas cari makanan, perut dah berdendang lagu macam-macam. Bonda tak ikot sekaLI sebab bonda akan bermalam di Brinchang, dan kami akan balik ke hotel. Selesai ja makan, tak tunggu lama..terus tidur. Mengantok, letih, penat dan paling utama kesejukan yang teramat buat ana lena tak sedar. Sedar-sedar ja dah jam 6pagi.nyenyak sekali.huhuhuhu..
Meneruskan perjalanan hari kedua ke Tanah Rata. Bonda dan sepupu dah menunggu di sana kerana anak sepupu perlu daftar sekolah pada hari tersebut. Selepas bersarapan kami bergerak ke MARDI. Menghabiskan masa melawat dan menikmati keindahan ciptaan Yang Maha Kuasa. Subhanallah! Bonda yang malas bergambar tetiba jadi suka bergambar bila melihat kepada bunga-bunga yang ada. Sangat cantik, ana dapat lihat kekaguman dan riak teruja di muka bonda. Ana tahu bonda amat meminati bunga-bungaan. Nak aja semua benih bunga yang ada, nak di tanam. Urmmm..bonda..bonda…
Sepupu ana yang sorang nie memang suka bergambar. Nak ke ladang teh agak jauh, memandangkan masa yang ada tak lah banyak, jadi ana bawa diaorang ke teashop tempat ira bawa ana dan kawan-kawan dulu. Sebabnya, kat situ ja, dapat tengok view ladang teh dari jarak yang agak dekat. Boleh la hilangkan keinginan nak bergambar berlatar belakangkan ladang teh, walaupun tak dapat nak bersembunyi di dalam rimbunan daun-daun the.heheheheeee.. perjalanan pulang semula ke hotel amat meletihkan. Perjalanan yang sepatutnya hanya memakan masa 30 minit bertukar menjadi hampir 2 jam kerana kesesakan yang amat teruk. Akibatnya, kereta sepupu ana hangit kerana terlalu lama dalam kesesakan tersebut. Sampai saja di hotel, kemas barang dan kemudian check-out. Nasib baik sepupu yang uruskan tentang bilik, kalau tak teruk jugak la sebab dah lewat baru kami check-out. Alhamdulillah.
Sebelum turun ke Brinchang semula untuk makan tengahari di rumah sepupu, kami sempat menghabiskan masa berjalan-jalan di sekitar Kea Farm. Banyak jugak barang dibeli untk dibawa pulang. Hampir jam 4.30 ptg sampai ke rumah sepupu, habis je makan turun semula ke pasar malam sebab ada lagi barang yang nak dibeli. Abang dan sepupu tengah berbincang nak balik ikut jalan mana, memandangkan jalan yang agak sesak. Nak balik ikut Tapah atau Simpang Pulai. Cuaca hujan membuatkan kami berfikir berkali-kali untuk balik melalui Tapah kerana abang ana dan sepupu tak biasa menggunakan jalan tersebut. Akhirnya, kami memilih untuk balik ikut jalan Simpang Pulai. Alhamdulillah, jalan tidak sesibuk tadi. Selamat sampai ke Rawang jam 10.30 malam. Banyak kali jugak berenti rehat, kesian kat driver…penat layan corner..hahahaha..
Hari ahad, 03.01.10, semua ahli keluarga yang ada kat sini termasuk ayah dan bonda bersama menghantar ana ke Sabak Bernam. Aduss!! Sedih jugak, tapi nak buat macam mana, demi masa depan, soal perasaan buang ke tepi kejap. Ibarat kata bonda, lama dah tinggalkan ayah mak, takkan sekejap lagi tak boleh….huhuhu..boleh…boleh..boleh… lepas zohor, semua bertolak balik, tinggallah ana bersama Farad an ibunya. Nasib baik dah biasa dating dan bermalam di sini, so…tak la kekok sangat rasanya…buat preparation sikit untuk ke politeknik nanti.
Itulah cerita tahun baru ana. Ewahhh! Macam pertandingan bercerita la pulak. Hehehe.. apa pon ana sangat gembira kerana percutian kali nie bersama keluarga. Agak lama tak dapat bercuti bersama.
**da lama ditulis, baru berkesempatan utk post.

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-