22 Januari 2010

::..MiNGGu eKSPLoRaSi MeNGeNaLi PeRSoNaLiTi DiRi..::







Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang. Alhamdulillah, sedikit masa yang ada ana cuba manfaatkan untuk memberikan yang terbaik untuk selesaikan tugas ana di tempat baru dan juga menyumbang sesuatu kepada mereka yang memerlukan. Mungkin ada antara kawan-kawan yang menjadi tempat ana meluahkan rasa stress dan penat sepanjang minggu ini. Terima kasih atas perhatian antunna, dan maaf kerana ana selalu memeningkan kepala kalian.
Ramai orang yang menyangka praktikal adalah sesuatu yang mudah, apatah lagi bilamana berada di ‘setting’ pendidikan. Apatah tugas ana yang tidak memerlukan ana untuk turun ke kelas menyampaikan ilmu tetapi kepada member perkhidmatan kepada yang memerlukan. Ramai juga yang beranggapan jika tiada klien datang menemui kaunselor maka kami akan goyang kaki. Mungkin jika menjawat jawatan tetap ianya mungkin terjadi, tetapi memandangkan ana bertugas sebagai praktikal kaunselor, ana tidak boleh bergoyang kaki jika tiada kerja. Ana harus mencari kerja. 500 jam kredit WAJIB dihabiskan untuk melayakkan ana mengenggam segulung ijazah, hadiah untuk ana, ibu ayah dan insan-insan tersayang, insyaAllah. Jadi, dengan itu pelbagai cara perlu ana gunakan untuk memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Dalam seminggu nie Alhamdulillah, ana dan Fara dapat mengurangkan jam kredit dengan mengadakan sesi kaunseling dan juga program. Dan kini, baru ana merasai suasana alam pekerjaan yang sebenar. Belum jam 5, masing-masing dah lembik. Dengan makannya belum, mengejar waktu sampai tak sempat nak menjamah makanan. Kesian dengan perut, pelbagai lagu didendangkan, tapi tak terisi pada waktunya.hehehe..bukan selalu…
Sepanjang minggu ini, 18-22 Januari, ana dan fara selamat menjalankan satu program dengan jayanya. Alhamdulillah. Syukur sangat. Sambutan yang sangat memberangsangkan daripada warga politeknik memberi kami lebih semangat untuk meneruskan kerja. Minggu Eksplorasi Mengenali Personaliti Diri merupakan satu idea yang dicetuskan oleh supervisor kami, en.Mohd Khir untuk memberi ruang kepada kami untuk mengendalikan program sendiri. Dengan ketiadaan beliau pada awalnya buat kami rasa agak gelabah, tapi kami yakinkan diri dan apply sebaik mungkin sedikit pengalaman yang sempat dikutip lewat di kampus dulu. Alhamdulillah, kehadiran tidak putus-putus hingga hari terakhir program berlangsung. Dengan kehadiran Ketua Pengarah dan juga pegawai HHP(Hal-hal Pelajar) buat kami rasa lebih bersemangat.
Sambil menyelam minum air, kesempatan yang ada dengan kehadiran pelajar yang tak putus-putus buat kami rasa ingin menggunakan peluang yang ada untuk menjalankan sesi. Alhamdulilah, ana bergilir-gilir dengan Fara menjalankan sesi kepada pelajar. Kerjasama yang sangat baik telah diberikan kepada kami. Alhamdulillah. Walaupun kadang-kadang kepala agak bengong memikirkan masalah kllien, namun bila mengingatkan jam kredit yg makin lauk, rasa berbaloi la untuk berperasaan begitu.
Sepanjang minggu ini kami menyediakan beberapa inventori untuk digunakan oleh klien untuk melihat personality masing-masing. Yang paling mendapat sambutan hangat ialah inventori Gaya Bercinta, Personaliti Warna, dan Personaliti Stress. Manakala ujian imej kendiri dan pengiraan karaktet berpandukan tarikh lahir kami sediakan sebagai tambahan. Di samping itu, kami turut menyediakan ruang dengan sehelai kain putih sepanjang 3 meter untuk meng’ekspresi’kan rasa hati masing-masing dengan kata kunci ‘Harapan 2010’. Belum sempat tengahhari kain tue dah penuh dengan kata-kata semangat, harapan dan juga tandatangan. Agak terkejut kerana tak menyangka sambutan yang begitu baik. Terfikir sebentar, perlukah mencari lagi kain untuk 4 hari seterusnya. Esoknya Fara membawa kain lebihan yang ada dirumah. Kali ini, cukup atau tidak itu sajalah. Bukan apa, kami turut menyediakan cenderahati kepada peserta yang kreatif dari segi kata-kata dan tandatangan. Jadi kami hadkan jumlah kain, itupun kain yang kedua terlalu bnyak tandatangan sampai sukar nak dibaca. Allahuakbar!
Buat akhirnya, sekalung penghargaan utk pelajar-pelajar yang sudi datang ke unit psikologi. kadang-kadang terasa macam dikerumuni adik-adik sendiri. tersangat gembira dengan karenah mereka yang sangat 'sporting'. thank's everybody...
And the end of the program i think how Great Allah put me in this position. counseling is something that i find before, and now i got it. and now i don't care about how long i spend my time to finish my study because i'm very happy now.Thank you Allah. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-