26 November 2009

SaLaM EiDuLaDHa...

salam ukhuwwah dan salam kasih sayang.Salam Aidiladha kepada semua.selamat berpuasa dan memperbanyakkan amalan pada hari ini(9 Zulhijjah)moga ada keberkatan dari-Nya.
mencuri waktu untuk keluar mendaftar untuk praktikal.dikesempatan waktu yang ada terasa ingin mencoret sesuatu disini.AidilAdha kali ini, ana hanya bersama bonda menyiapkan apa yang perlu.abang2 ana hanya akan sampai petang nanti.namun,tiada apa yang perlu disibukkan sangat.hanya menyediakan serba sedikit untuk ziarah sanak saudara nanti.
menghayati erti pengorbanan hampir setiap kali menjelang aidiladha telah menjadi rutin. topik perbincangan 'talk show' disana sini rata-rata membincangkan tentang pengorbanan.jangan sampai mengorbankan apa yang tidak patut sudah.
bila kita berbicara tentang pengorbanan tentunya dalam hidup yang hampir setengah dekad ini banyak perkara yang telah dikorbankan.namun nilaiannya kadang-kadang kita sendiri tidak tahu. wujudkah lagi pengorbanan sehebat nabi Ismail as dalam konteks masa kini.ketaatan seorang anak pada ayah bahkan lebih penting kepada Allah makin terhakis dek masa dan zaman yang terlampau moden dalam segala hal.ketaatan yang membawa kepada ganjaran yang besar mengapa kita tidak mencontohinya.ana mengakui agak beremosi bila berbicara soal ayah dan ibu.soal taat dan redha.betapa ramai di depan mata kita meminggirkan ketaatan kepada ayah dan ibu.sampainya hati.
andai pernah kita tersasar, melukakan hati ayah dan ibu..selagi mereka masih mampu memandang dan tersenyum kepada kita walau hakikatnya hati mereka entah bagaimana, hargailah mereka.bila tiada,tiada apa dan siapa mampu menggantikan mereka.
Salam Eiduladha kepada semua sahabat2 dan adik2 tersayang.moga Allah meredhai perjalanan hidup kalian dan juga ana.Salam Sayang...

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-