19 November 2008

aMaNaH Di PiKuL...LoMPaNG Di SaNa SiNi


Salam ukhwah dan Salam kasih sayang..
Entah kenapa malam nie ana agak beremosi dalam meeting. ana rasa sangat sedih tiba-tiba. bukan kerana sahabat-sahabat disekeliling, tapi ana rasa terlalu banyak berhutang dengan amanah yang dipertanggungjawabkan.
Saat Hafiz membacakan ayat Quran yang bermaksud:"Sesungguhnya telah kami mengemukakan tanggugjawab amanah ini kepada langit dan bumi serta gunung ganang(untuk memikulnya). Maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya(kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia sanggup memikulnya. Sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia itu suka melakukan kezaliman dan suka pula berbuat perkara-perkara yang tidak patut dilakukan".-Surah Al-Ahzab ayat 72,hati ana terkesan dengan ayat tersebut. mudah untuk kita terima tanggungjawab,tapi apa usaha kita untuk laksanakan tanggungjawab tue.mungkin ada yang terasa dengan kata-kata ana tadi,tapi ana lebih menyesali kealpaan diri sebenarnya.lemahnya diri memikul amanah yang telah dipertanggungjawabkan.
Kepada sahabat-sahabat pimpinan,ana mohon maaf...ana harap kita semua dapat perbaiki diri.Masa yang ada moga ada peluang untuk kita langsaikan hutang yang telah tertangguh.kita punya kekuatan ukhwah yang dapat bantu kita jalankan amanah ini dengan baik.jadi,mari sama-sama kita perbaiki kelompangan yang telah terjadi.ana bukan nak menunjuk ana yang terbaik,namun sebagai seorang sahabat yang sangat menyayangi kalian,ana bertanggungjawab untuk saling ingat mengingatkan. moga Allah beri kita kekuatan untuk ,meneruskan amanah ini.
JOm hayati maksud hadis yang cukup masyhur ini:
"Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya dari hal yang telah kamu dipertanggungjawabkan kepadanya.Seorang Imam(pemimpin negara)adalah pemimpin dan akan ditanya akan apa yang yang dipimpinnya.Seorang lelaki(suami)adalah pemimpin terhadap ahli keluarganya dan akan ditanya apa yang dipimpinnya, seorang isteri adalah pemimpin dalam rumahtangga suaminya, dan dia akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya.Seorang khadam(pembantu) adalah pemimpin kepada harta tuannya(majikannya) dan dia akan disoal tentang kepimpinannya, dan setiap daripada kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan dipersoal tentang apa yang telah dipimpinnya". Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.
wallahua'lam...

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-