21 Mei 2010

::Peringatan Rasulullah Untuk Wanita::

Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang untuk semua. terlalu lama rasanya meninggalkan halaman ini. bebanan tugas yang memaksa ana untuk menumpukan perhatian kepadanya. keinginan untuk menulis sangat menekan, terlalu banyak nak dicoretkan..tapi ada perkara lain yang lebih penting.
disini, ana nukilkan peringatan yang ditinggalkan oleh Nabi Junjungan untuk wanita...sebagai satu peringatan untuk diri yang sering alpa dan juga perkongsian bersama dengan teman-teman tersayang.

"Wanita, apabila dia bersembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat akan suaminya, maka masuklah dari mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki."
(Riwayat Ahmad, Ibnu Hibba, Thabrani, Anas Bin Malik)

"Perempuan itu aurat, maka apabila dia keluar, maka mendongaklah syaitan memandang akan dia." (Riwayat Tarmizi)

"Dinikahi wanita kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, dan kerana agamanya. maka carilah yang kuat agamanya nescaya kamu bertuah." (Riwayat Bukhari)

"Dunia adalah sebaik-baik perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita(isteri) yang solehah." (Riwayat Muslim)

"Apabila lari wanita dari rumah suaminya, tidak diterima sembahyangnya sehingga dia kembali dan menghulurkan tangan kepada suaminya (memohon maaf)." (Riwayat Hassan)

"Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami atau muhrimnya) adalah seumpama gelap gelita pada hari kiamat, tiada nur baginya." (Riwayat Tarmizi)

"Mana-mana wanita yang memakai bau-bauan, kemudian dia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya, maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandangnya adalah zina." (Riwayat Ahmad, Thabrani dan Hakim)

"Kamu sekalian adalah pemimpin dan kamu masing-masing akan ditanya tentang mereka yang kamu pimpin. Raja Pemimpin kepada keluarganya dan isteri pemimpin rumahtangga suaminya dan anak-anaknya. Maka kamu sekalian pemimpin dan akan bertanggungjawab atas pimpinanmu."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Syurga itu terletak dibawah kaki ibu." (Riwayat Imam Ahmad)

"Wanita yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syarak, haramlah baginya bau syurga."
(Riwayat Abu Daud, Tarmizi)

"Wanita yang meninggal dunia dalam keadaan suaminya redha kepadanya, nescaya masuk dia ke dalam syurga." (Riwayat Tarmizi)

**Sesungguhnya bagi setiap wanita itu terdapat kelebihan dan kekurangan yang menyediakan laluan yang mudah untuk ke syurga-NYa..terserah kepada wanita itu sendiri samada ingin mengikut tuntutab hawa nafsu atau mendidik diri dengan syariat Allah menjadi WANITA SOLEHAH...insyaAllah..

Salam Sayang dari Hawa untuk Hawa...;-)

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-