15 September 2015

~PeeR aSsiSTeD LeaRNiNG~

Assalamualaikum. salam kasih sayang untuk semua.
Entri kali saya nak ceritakan tentang satu kaedah pembelajaran yg sedang diperkenal oleh Bahagian Matrikulasi KPM. Sebenarnya kaedah telah digunakan di lebih 30 negara seluruh dunia. Ringkasnya kaedah ini menyokong kepada cara pembelajaran abad ke 21.. independent learner.
Suasana kita di Malaysia secara jujurnya kurang mempraktikkan independent learning ini. konsep pengajaran yg berasaskan guru mengajar dan murid menerima lebih praktikal dan diterima, terutamanya di peringkat tadika hingga ke sekolah menengah. bahasa ringkasnya K 12. Kindergarden dan 12 years ahead. pembelajaran kita bukan berpusatkan kepada student centred. justeru konsep PAL ini diperkenalkan sebagai satu kaedah pembelajaran abad 21 yg lebih berpusat kepada pelajar.


Program yang telah berlangsung selama 3 hari 2 malam di Kolej Matrikulasi Perak ini telah memberikan pendedahan yang sangat banyak kepada guru dan juga wakil pelajar. PAL yang sebelum ini dikenali sebagai PASS (Peer Assisted Study Session) telah diperkenalkan oleh pihak BMKPM sejak tahun 2013 lagi.

Batch pertama yang melalui sistem ini kini sedang berada dalam tahun kedua pengajian di peringkat Ijazah sarjana Muda. dan daripada respon yang diberikan, pelajar masih meneruskan kaedah pembelajaran ini di peringkat universiti. Mengapa sebenarnya kaedah ini diperkenalkan adalah dengan melihat prestasi bekas pelajar Matrikulasi yang tidak 'sustaine' dlam pembelajaran di peringkat universiti. Sebagaimana yang kita ketahui, kehidupan di Universiti sangat berbeza dgn alam persekolahan dimana pelajar perlu bergerak sendiri tanpa boleh bergantung harap sepenuhnya kepada pensyarah. Perkara ini bukan suatu yg mudah andai sedari pelajar tidak membudayakan cara pembelajaran yg berpusatkan pelajar. jadi, tidak hairanlah mengapa sesetengah pelajar Matrikulasi yang mendapat keputusan cemerlang di peringkat Matrikulasi, tiba-tiba 'drop' pada tahun pertama pengajian.

Atas keprihatinan dan rasa tanggungjawab pihak BMKPM telah memperkenalkan kaedah yang pada saya sgat bagus jika konsisten melakukannya. Pelajar perlu dididik untuk mencari sendiri sumber pembelajaran daripada bergantung harap sepenuhnya kepada pensyarah/ guru. itu adalah gaya pembelajaran abad 21. Jika kita lihat pelajar2 kita, kebanyakannya memiliki gajet yang terlebih canggih daripada guru/ pensyarah sendiri. Namun, setakat mana penggunaan gajet yg canggih itu dalam membantu proses pembelajaran mereka? masih tidak memuaskan. Gajet lebih digunakan utk berhibur berbanding mendapatkan maklumat yang diperlukan.

untuk mewujudkan dan mengukuhkan gaya pembelajaran abad ke 21 ini bukanlah satu tugas yang mudah, namun ia juga bukan mustahil. jika semua pihak menggembling tenaga dan berusaha mewujudkan suasana berfikir dalam kalangan pelajar, pelajar akan lebih termotivasi untuk berusaha dengan lebih baik. PAL ini masih baru, konsepnya seakan-akan 'study group', 'totur-tutee', pensyarah muda dan lain-lain lagi. Namun ianya sgat berbeza. Pemahaman yang jelas perlu lebih terperinci supaya pelajar dapat memahami konsep PAL ini dengan lebih tepat dan akhirnya membantu pelajar untuk menguasai akademik dgn cemerlang.






Saya kongsikan video tntg pengenalan dan strategi perlaksanaan konsep ini. diharapkan dapat menjelaskan pemahaman kita semua. Diharapkan konsep pembelajaran ini dapat dipraktikkan seterusnya pelajar2 kita akan lebih bermotivasi tinggi dan memiliki daya "sustainable' walau dimana sahaja mereka tercampak. Sebagai seorang guru/ pensyarah, tiada harapan yg lebih besar terhadap anak didik kita melainkan kita mengharapkan mereka dapat menggapai impian dan cita2 yang mereka impikan. insyaAllah. Moga Allah membantu kita semua dalam menggerakkan usaha kecil dalam kesungguhan kita berbakti kepada pewaris negara.


Majlis penutup, sesi fotografi bersama Pengarah BMKPM,Dr Haji Zainal Aalam Bin Hassan, PPHEP BMKPM, En Sukor Bin Beram, Pengarah Kolej Matrikulasi Perak dan PPHEA BMKPM. 

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-