17 September 2012

~Aku mahu Sekuat beliau~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Salam akhir Syawal, insyaAllah melangkah ke zulkaedah sudah. bulan persiapan menghantar tetamu2 Allah bertandangkan menyerah diri ke Baitullah, dengan harapan moga suatu hari nanti kita juga bisa menjejakkan dan menyedut hembusan angin segar di bumi Kekasih Allah berjuang dan disemadikan. Selawat dan salam kepada junjungan Mulia, nabi Muhammad Sallallahu'alaihiwasallam, moga kita masih dalam rantaian perjuangan Baginda walau tiada darah dan airmata yang mengalir sebagai Baginda berjuang mempertahankan ISLAM, Rahmatan lil'alamin. Andai saja Rasulullah melihat dan memerhati kita saat ini, Allahu Rabbi...pasti akan ku lari sejauhnya.Bukan kerana benci atau marah,namun malunya aku kerana terlalu sedikit sunnah Baginda yang membekas dalam hidup seharian. insyaAllah,mudah2an dengan masa yang masih ada, ingatan bersama Rasulullah tak pernah padammalah kian subur rindu dan kecintaan ini pada Baginda.insyaAllah.

Alhamdulillah, dihari terakhir Syawal ini,Allah mengizinkan sekali lagi diri yang hina ini melalui hari yang penuh kasih sayang. Allah Maha Baik sekali lagi menemukan aku dengan insan yang SANGAT KUAT! ya, SANGAT KUAT! pelawaan daripada K.Mas,kakaknaqibahku sayang untuk turut serta menziarahi sahabat baik beliau, Ustazah Marhamah aku sambut dengan senang hati. Entah kenapa, terasa dekat dengan nama itu walaupun belum pernah bersua muka. Ustazah Marhamah, disahkan menghidap kanser payudara stage 3. sudah 10 sesi menjalani kimoterapi.Allahuakbar! Dia SANGAT KUAT!sungguh, saat terpandang sahaja wajah mulus beliau saat kami tiba dirumahnya, Subhanallah...Maha Suci Allah. Tiada segaris kesan penyakit pada wajah itu. Hingga saat iniakumasih terbayangkan wajah beliau,sangat berseri-seri,segar dan penuh keibuan. seperkara yang buat ku malu sendiri, beliau baru pulang dari Program yang aku kira agak besar. program yang mahu melihat ummah ini terus baik. Allahurabbi,kuat semangat itu menjadikan aku malu sendiri. Aku sihat,aku kuat,aku kurang tanggungjawab,namun masih culas dalam berjuang.

Banyak perkongsian beliau dengan kami. kami melihat kesan kimoterapi yang dilalauinya. dan kesimpulannya, dia insan HEBAT dan KUAT! sebab itu beliau terpilih untuk diuji begitu. aku cuba meletakkan diriku,ditempatnya...Allah..sakit tersadung kaki,mengadu tak ingat..bagaimanalah agaknya jika sakit seperti itu..Allah...Dia Maha Tahu,hamba-Nya mamapu atau tidak.
Santapan jasmani yang menyelerakan makin enak ditambah dengan santapan rohani yang menyentuh hati. Beliau menekankan betapa penting ukhuwwah yang dijalinkan atas dasar iman. Beliau memetik hadis yang bermaksud: “Nikmat yang terbesar selepas kamu mendapat nikmat iman dan Islam ialah mendapat sahabat yang soleh, jika kamu dapati ianya baik maka peganglah ia seerat-eratnya.” 
kita berukhuwwah hingga ke syurga..insyaAllah. sebelum melangkah pulang,beliau tidak henti-henti berpesan kepada kami,anak-anak semua muda lagi, jaga makan..jaga makan dan jaga makan. penyakit boleh dihindarkan dengan menjaga pemakanan.

Daripada ziarah ini,aku melihat teruk atau tidak keadaan seseorang pesakit itu adalah dapat dilihast dari cara seseorang itu menerima ujian yang dihadiahkan. Sungguh!ustazah Marhamah kelihatan lebih sihat darikamiyang pergi menziarahi beliau. ku berharap agar suatu hari nanti saat nikmat sihat atau nikmat apa saja diambil semula,aku mampu sekuat dan setabah beliau.insyaAllah..perjalanan mahabbah ini tidak terhenti disitu sahaja. Alhamdulillah,punya naqibah yang sangat sporting melayan anak-anakyang nakal dan comel ini. 
Apa saja yang berlaku,aku amat bahagia kerana terpilih melalui hari yang penuh kasih sayang. Moga ikatan suci ini akan kekal hingga ke syurga-Nya.insyaAllah..Alhamdulillah Ya Allah atas segalanya..

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-