16 September 2012

~aKu iNgiN Jadi SePeRTi Dia~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang. Salam keceriaan buat semua teman-teman. Salam penghujung Syawal, berakhir sudah bulan yang penuh kasih sayang, silaturrahim,keberkatan,sedekah yang berpanjangan di setiap 'open house' yg tak terkunjung, juga keikhlasan berkongsi nikmat daripada-Nya kepada semua.Alhamdulillah, moga tarbiyyah Ramadhan sebulan itu mampu melahirkan ahsanul khaaliqin selepas 11 bulan kita melayan nafsu yang tak pernah padam. Bagi yang merasakan Ramadhan kali ini masih tidak mampu menjadi 'turning point' terbaik dalam proses transform diri, maka marilah kita berdoa dengan penuh harap moga bakal dipertemukan lagi dengan ramadhan yg akan datang, namun dalam 11 bulan akan datang nie, Jom!kita teruskan mujahadah,insyaAllah..

Hamdalah wasyukurillah...seinfiniti syukur kepada Allah, Allah yang Maha Baik, Maha Pengasih, Maha Penyayang. kadangkala, kelu lidah hilang kata-kata, hanya airmata mampu mengalir mengenang nikmat dari-Nya yang tidak pernah kurang walau syukurku jarang. Allah telah mentakdirkan pertemuanku dengan insan-insan yang amat2 baik. Allahurabbi, terkadang rasa tidak layak bersama mereka lantaran hina dan jahilnya diri. Namun, bersangka baik pada-Nya, mungkin ini wadah Dia mendidik diri ini menjadi lebih kuat, lebih baik.Alhamdulillah...

Paling terkesan adalah apa yang telah dilalui hari semalam. pertemuan dengan founder Telekung Project dalam program Mahabbah Cinta Rasulullah bersama anak-anak yatim Darul Quba. Allahuakbar! sungguh taujihad daripada beliau membuatkan empangan airmataku pecah lagi. Sungguh cepat Allah menjawab persoalan dan permintaanku.Alhamdulillah! Sis Aliza Aziz, seorang kaunselor biasa yang punya pemikiran yang luar biasa. Dalam banyak charity projek yg ku sertai, sungguh ini paling membekas dihati. Allahurabbi, Dia saja tahu saat hatiku disentuh dengan bicara lembut tapi penuh semangat daripada ibu mithali, ibu solehah itu. Dalam keadaan kesihatan yg kurang mengizinkan, beliau diminta berehat seketika, namun pantas dijawab, "akak akan rehat selepas mati, insyaAllah"..sangat terkesan dengan kata-kata itu. jujur dari hatinya yang mulia. apabila fokusnya dalam projek ini dibentangkan, aku hanya mampu menahan sebak, dan mengucap syukur yang tidak terhingga. belum terdaya utk merealisasikan impian sendirian yang ilmu yang kurang.InsyaAllah, paltform sudah ku temui, aku ingin jadi seperti dia..insyaAllah.

terkesan juga dengan kata-kata beliau, Rasulullah kurang tidur kerana kita, layakkah kita untuk tidur sahaja dalam keadaan masalah umat yang kian tenat. Rasulullah pernah mengikat perut dengan batu lantaran menahan lapar, layakkah kita terlebih kenyang hingga melembabkan kerja dakwah kepada ummah. agaknya baki umur kita akan membantu kita yakin menjawab kembali manfaat dari umur yang diberikan ini. apa sahaja yang ada di tangan, panjangkanlah manfaatnya..dan yakinlah Allah akan memberi lebih daripada apa yang kita beri. Yakin sahaja!
justeru, ku memohon dari Allah Yang Maha Kuat..Allahu Ya Qawwi...kuatkan kami Ya Allah..jadikan kami hamba-Mu yang tetap dijalan dakwah ini. Jadikan kami hamba-Mu yang kasih kepada ummah ini. Jadikan kami Hamba-Mu yang memberi manfaat kepada ummah ini. Kuatkan kami ya Qawwi untuk memberi sebanyak-banyaknya, kerana Engkau juga Maha Memberi. Ameen ya Allah, ameen ya Rahman, Ameen ya Rabbal 'Alamiinn.

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-