31 Julai 2012

~Fasa Pengampunan~ Allahummaghfirlana ya Allah..

Assalamualaikumwarahmatullah. Salam ukhuwwah dan salam kasih sayang. Salam ingatan di bulan Ramadhan yang mulia.Bagaimana puasa kita tahun ini?InsyaAllah.moga Ramadhan ini menjadi Ramadhan terbaik dalam hidup kita kerana belum pasti kita akan bertemu dengan Ramadhan yang akan datang. Moga kita memanfaatkan sepenuhnya bulan yang penuh dengan ganjaran yang berlipat kali ganda ini. Jangan difikirkan berbaloi atau tidak kerana ianya pastri berbaloi2 kerana kita akan hidup selamanya di akhirat esok dengan amalan dan rahmat daripada Allah kelak. Andai dihitung hari akhirat,agaknya sampai tak 24 jam kita hidup hingga umur sekarang? Justeru.mari berpenat lelah mengumpul amal kebajikan untuk kita berehat dan bersenang lenang di akhirat nanti. InsyaAllah.

 Memasuki fasa kedua Ramadhan, Allah menjanjikan pengampunan untuk hamba-hamba-Nya. Marilah kita menadah tangan tidak kira waktu, dengan harapan yang besar, Allah akan mengampunkan dosa2 kita yang tidak pernah kurang,malah kian bertambah. Yakinlah bahawa Ramadhan ini Allah akan memakbulkan doa hamba-Nya. Bagaimana Allah memperkenankan doa kita,bukan hanya dengan memberi apa yang kita minta,tapi lebih dari itu, Dia memberi apa yang kita perlu pada waktu dan ketikanya. Yakin..Tawakal sesudah doa dan usaha. Allah memakbulkan doa dengan pelbagai cara. kadangkala di luar ruang fikir kita sebagai hamba. Jadi, berbaik sangka sentiasa kepada-Nya kerana Dia tidak pernah menzalimi hamba-Nya.

Meneruskan perkongsian daripada ust NorHisham Al-Idrus,di bulan Ramadhan ini sebagai bulan yang mustajab doanya selalulah meminta kepada Allah supaya kita menjadi hamba Allah yang mustajab doanya. itu doa 'shortcut' katanya. Bila Allah jadikan kita hamba yang sentiasa mustajab doanya,apa lagi yang kita harapkan? kita hidup hanya untuk Dia. ana kongsikan sebagai peringatan bersama. kita setiap individu setiap waktu berusaha untuk terus memperbaiki diri.Jika Allah mengambil kita saat mujahadah ini, kita puas dan redha kembali kepada-Nya. yang menentukan syurga neraka bukanlah amal kita,namun rahmat-Nya jua. Jadi,marilah kita redha menjadi hamba-Nya dengan melakukan amal makruf dan meninggalkan kemungkaran.InsyaAllah,janji Allah itu PASTI! Sabar dan teruskan usaha dan doa. selebihnya biar Dia yang menentukan.


Allahumma inna nas alukaa Ridhaaka wal Jannah,wa na'uzubika min sakhatika wannar. Allahumma 'afful kareem, Tuhibbul 'afwa fa'fu'anni wa a'n walidinawalijami'ilmuslimin wal muslimat. Rabbana aatina fiddunnya hasanah,wafil aakhiratana hasanah,waqinaa 'adza bannarr..ameennn..Allahumma ameen.
Wallahu'alam..



Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-