19 April 2011

::Ya ALLaH,JaGai PeRMaTa HaTIku::

Assalamualaikum...salam ukhuwwah fillah..salam kasih sayang, salam kerinduan buat semuanya. Alhamdulillah, bertemu lagi di sini. Ruang berbicara mengenai rasa dan jiwa.Malam ini kerinduan ana pada ayah bonda berganda. mungkin kerana petang tadi waktu telefon bonda, bonda ceritakan kesihatan ayah yang sedikit terganggu. hati ana berdebar. Allah saja yang tau...
Ayah,fizikalnya kelihatan sihat dan gagah. Ramai bingung bila dengar ayah sakit. kurang percaya. Hakikatnya emosi ayah sedikit terganggu, perasaan ayah tercalar dengan sikap adik-adik kesayangannya. ana mengerti, tapi apakan daya, tiada apa yang boleh dibuat untuk menyekat ayah dari berfikir tentang apa yang telah berlaku. Sujudku setiap kali hanya memohon agar Allah menganugerahkan hati yang tenang dan tenteram kepada ayah dan bonda untuk menghadapi hari muka. Cukuplah ketenangan hati..
Dan ana tidak berminat untuk bercerita tentang itu. Biar Allah sahaja yang menentukan kesudahan bila ikhtiar kita sudah kehabisan. InsyaAllah, perjalanan kita bukan hanya disini, biarlah siapa saja merasa berkuasa di dunia, menindas semaunya, Keadilan Allah tetap terlaksana, jika bukan disini, pasti di 'sana' nanti kita bersemuka.
Setiap kali bicara dihujung talian juga, bonda mengutus tanya, tidakkah ana cuba meminta kerja di sekitar Kedah. Allahuakbar, sesungguhnya telah ana usahakan sedaya mungkin. ada saja jawatan kosong di Kedah ana pohon. Namun Allah takdirkan ana tercampak di bumi selangor ini juga.Ana faham hasrat bonda, tidak mahu menyusahkan sesiapa, kalau ada anak sendiri menjaga, kurang rasa bersalah. ana juga fahami kesibukan abang ana disana, hati bonda yang berat mengadu melihat kesibukan anak-anak.Tapi apa daya ana...Kalau bonda mau, nak ana gajikan orang menjaga ayah dan bonda, bukan nak lepas tangan, tapi apa lagi ana boleh buat.
Benarlah kata orang, seorang ibu boleh menjaga 10 anak, tapi 10 anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu. bukan soal mahu atau tidak, tapi bila tuntutan keadaan begini,apa pilihan yang ada. Menjaga dari jauh, dalam talian, dalam Doa...hanya itu yang termampu.
"Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim...ampunkan dosa dan kesalahanku ya Allah, dosa dan kesalahan ibu ayahku, guru-guruku, sahabat2ku, adik beradikku juga umat islam seluruhnya. Ya Allah, ku serahkan ibu ayahku dalam jagaanMu ya Allah kerna aku tak mampu menjaga kedua-duanya ya Allah. Ya Allah, Engkau anugerahkan kepada mereka, ketenangan hati, lapang fikiran, sihat tubuh badan agar mereka dapat terus mengabdi diri kepadaMU ya Allah.Ya Allah, ku tahu kasih sayang-Mu kepada ibu ayahku lebih luas dari kasih sayangku kepada keduanya, dengan itu ya Allah, Kau peliharalah keduanya Ya Allah.Lindungi mereka Ya Allah..Tuntuni langkah mereka ya Allah, aku sayang kedua ibu ayahku ya Allah. Hanya kepadaMu aku berharap dan hanya kepadaMu aku mohon pertolongan.ameen..ameen..ameen Ya Allah".
Hanya ini bisa ana lantunkan saban hari.Moga Allah menjaga ayah bonda sebagaimana mereka telah menjaga ana, abang2 dan adik sejak dari kecil. Pengorbanan yang tidak mampu dibalas, dicampur dengan masa tua yang tiada anak2 disisi saban waktu membuah rasa bersalah. Namun, hanya Allah mengetahui betapa kami anak-anak ayah dan bonda amat sayang kepada kalian. Moga Allah mengizinkan kami anak-anak ini untuk terus berbakti kepada mereka walau dengan apa juga cara...insyaAllah..

Tiada ulasan:

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia. -khas buat diri yang faqir ini-